۱۰ ویژگی مدیران موفق بر اساس تحقیقات گوگل

✅ یک شرکت می‌تواند تمام توان و سرمایه خود را صرف مصاحبه و استخدام بهترین افراد ممکن کند؛ اما اگر این شرکت دارای یک رئیس و مدیر نالایق با خصوصیات رفتاری منفی باشد، این افراد به سرعت شرکت را ترک خواهند کرد. در مقابل، اگر شرکت شما دارای مدیران عالی و رهبران تیمی باشد، نه تنها شما بهترین بازدهی کاری را از کارکنان خود دریافت خواهید کرد، بلکه این افراد در کنار هم کار کرده و یک تیم از افراد بی‌نظیر می‌سازند.
👈 شرکت گوگل حدود ۱۰ سال (۲۰۰۸-۲۰۱۸) بر روی پروژه‌ای به‌عنوان Project Oxygen کار کرد تا بتواند ویژگی‌های مطلوب یک مدیر را شناسایی و از این اطلاعات برای آموزش به مدیران خود استفاده کند. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که مهارت‌های فنی و تخصصی درجه اهمیت پایینی برای موفقیت یک مدیر دارند. یک مدیر یا رهبر بیشتر به مهارت‌های مربوط به هوش هیجانی، توانایی درک هیجانات و کنترل آن‌ها (هم در خود و هم در دیگران) دارد.
👈 بر اساس تحقیقات گوگل، مدیران عالی دارای ده ویژگی یا رفتار زیر می‌باشند:
۱- مربی خوبی هستند: بهترین مدیران، به جای حل سریع هر مشکلی، از آن به عنوان یک موقعیت یادگیری استفاده می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند تجربیات خود را با دیگران اشتراک بگذارند و به جای دستور دادن، بیشتر مشاوره و مربی‌گری ‌کنند تا تیم فرصت رشد و کسب تجربه را داشته باشد.
۲- به تیم خود قدرت می‌دهند و جزئیات اجرایی را مدیریت نمی‌کنند: مدیریت همه جزئیات اجرایی یکی از اشتباهات رایج مدیران ضعیف است. هیچکس مدیری را که در تمامی امور دخالت کند، دوست نخواهد داشت. مدیران موفق آزادی بیشتری به کارمندان خود می‌دهند و به آن‌ها در کشف ایده‌ها و راهکار‌های جدید و ریسک‌پذیری هوشمندانه کمک می‌کنند.
۳- تیم کاری خود را از افراد گوناگون می‌سازند و به موفقیت و رفاه اعضای تیم اهمیت می‌دهند: مدیران موفق اعضای تیم خود را از افراد با دیدگاه‌ها و مهارت‌های مختلف انتخاب می‌کنند. نظرات همه‌ی افراد را جویا می‌شوند و محیطی را ایجاد می‌کنند که در آن همه افراد تیم بتوانند سوال بپرسند، تجربه کنند و ایده‌های نو ارائه دهند.
۴- افرادی موثر و نتیجه‌گرا هستند: مدیران برجسته به تیم خود نشان می‌دهند که چگونه می‌توان به نتایج مورد انتظار دست پیدا کرد، نه این که تنها هدف‌گذاری کنند و منتظر نتیجه باشند. آن‌ها نمی‌هراسند که آستین خود را بالا زده و در حل یک مشکل، رفع خرابی یک دستگاه و تمیز کردن محیط کاری همکاری کنند. در هنگام نیاز، خودشان درگیر حل مشکل شده و به کارمندان انگیزه می‌دهند.
۵- به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند-گوش می‌دهند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند-: بهترین مدیران، دارای مهارت گوش دادن فعال هستند. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا اعضای تیم خود را بهتر درک کرده و از خود همدلی نشان دهند. آن‌ها همچنین کاملاً شفاف عمل می‌کنند و اطلاعات لازم را با هم‌تیمی‌ها و اعضای شرکت در میان می‌گذارند.
۶- از پیشرفت شغلی حمایت می‌کنند و عملکرد افراد را زیر نظر دارند: مدیران عالی با ستایش خالصانه و صادقانه اعضای تیم‌شان، موجب دلگرمی آن‌ها می‌شوند. در عین حال، از ارائه بازخوردهای انتقادی نیز هراسی ندارند. اما این کار را به روشی هنرمندانه و سازنده انجام می‌دهند. آن ها همچنین با کمک به افراد در رسیدن به اهداف شغلی خود، از پیشرفت آن‌ها حمایت کرده و با انجام این کار، به تیم خود در دستیابی به موفقیت انگیزه می‌دهند.
۷- چشم‌انداز و استراتژی مشخصی برای تیم خود دارند: یک مدیر عالی دقیقاً می‌داند که تیم اکنون در چه وضعیتی به سر می‌برد، به کدام سو در حال حرکت است و برای رسیدن به هدف مورد نظر چه اقداماتی باید انجام دهند. آن‌ها همچنین اطمینان پیدا می‌کنند که هر یک از اعضای تیم نسبت به نقش فردی خود در اجرای این استراتژی آگاهند.
۸- دارای مهارت‌های تخصصی کلیدی هستند: مدیران موفق شناخت کافی از مشاغل کارکنان خود دارند و نسبت به وظایف شغلی و چالش‌های روزمره کارکنان آگاه هستند. زمانی که مدیر دارای مهارت های تخصصی باشد، نه تنها می‌تواند به تیم جهت دستیابی به نتایج بهتر کمک کند، بلکه اعتماد اعضای تیم را نیز نسبت به خود جلب می‌کند.
۹-قدرت همکاری موثری دارند: مدیران بد، تیم‌ کاری خود را جدا از سایر تیم‌ها می‌بینند و حتی تلاش می‌کنند به سایر تیم‌های درون سازمان خود ضربه بزنند. در مقابل، مدیران خوب دید وسیع‌تری دارند. آن‌ها در جهت منافع کل سازمان عمل می‌کنند و تیم خود را نیز تشویق می‌کنند تا بر این اساس عمل کند.
۱۰- تصمیم‌گیرهای قوی هستند: مدیران موفق شتاب‌زده عمل نمی‌کنند، اما در تصمیم‌گیری قاطع هستند. آن‌ها پس از جمع‌آوری اطلاعات و در نظر گرفتن ایده‌ها و دیدگاه‌های اعضای تیم خود، با قاطعیت تصمیم می‌گیرند و امور را پیش می‌برند.